мова 9





Беларуская мова






Стылі маўлення


   

Стыль
Навуковы (кніжны стыль)
Сфера выкарыстання
Сфера навукі, тэхнікі і навучання (гэта стыль навуковых прац, падручнікаў і лекцый па навучальных дысцыплінах)
Функцыя стылю
Доказны выклад навуковай інфармацыі; тлумачэнне навуковай інфармацыі; актывізацыя лагічнага мыслення чытача (слухача)
Жанры
пісьмовая
форма
  1. Уласна навуковы – манаграфіі, дысертацыі, навуковыя артыкулы, анатацыі, рэфераты, навуковыя даклады.
  2. Навукова-папулярны – навукова-папулярны нарыс, публікацыі ў газетах і часопісах на навуковыя тэмы.
  3. Навукова-вучэбны – падручнік, даведнік, вучэбны дапаможнік, лекцыя, даклад, канспект, курсавая работа.
  4. Навукова-тэхнічны справаздача, тэхнічнае апісанне, праектная дакументацыя.
  5. Навукова-інфарматыўны – анатацыя, рэферат, тэзісы, водзыў, рэцэнзія.
  6. Навукова-даведачны – слоўнік, даведнік, каталог.
вусная форма
Публічныя выступленні на навуковых канферэнцыях, сімпозіумах, у аўдыторыях (лекцыі, даклады, навуковыя паведамленні)
Стылёвыя адзнакі
на сэнсава- камуніка- тыўным узроўні
Вызначальныя рысы – абагульненасць і адцягненасць, строгая лагічнасць і доказнасць; дакладнасць, аб’ектыўнасць.
на лексіка- фразеала- гічным узроўні
Шырокае ўжыванне навуковых і тэхнічных тэрмінаў, адназначных, нявобразных слоў; аднароднасць лексікі і шматкратнае ўжыванне адных і тых жа слоў; шырокае выкарыстанне абстрактнай лексікі; ужыванне слоў з канкрэтным значэннем для абазначэння агульных паняццяў; рэдкае ўжыванне эмацыянальных слоў і з пераносным значэннем
на марфа- лагічным узроўні
Шырокая ўжывальнасць назоўнікаў; частае ўжыванне формаў роднага склону; абазначэнне множнасці праз назоўнік у адзіночным ліку; ужыванне прыметнікаў у састаўных тэрмінах; не выкарыстоўваюцца займеннік я і дзеясловы ў форме 1-й асобы адз, ліку
на сінтак-
січным
узроўні
Ужыванне ўскладненых і складаных сінтаксічных канструкцый (сказаў з аднароднымі членамі, абагульняльнымі словамі, з адасобленымі членамі сказа (дзеепрыметнымі і дзеепрыслоўнымі зваротамі), з пабочнымі словамі і сказамі); ужыванне прыслоўяў, якія вызначаюць паслядоўнасць і лагічнасць выказвання, састаўных злучнікаў; шырокае выкарыстанне спасылак на навуковыя крыніцы і цытат, схем, дыяграм табліц, графікаў, умоўных абазначэнняў; адсутнасць клічных і пытальных сказаў.

Стыль
Публіцыстычны (кніжны стыль)
Сфера выкарыстання
Абслугоўвае сферу грамадскіх адносін (выкарыстоўваецца ў грамадска-палітычнай літаратуры, перыядычным друку, палітычных выступленнях, прамовах, на радыё і тэлебачанні); адрасуецца шырокім масам.
Функцыя стылю
Паведамляць навіны штодзённага жыцця, культуры, навукі, растлумачваць грамадска-палітычныя пытанні, эмацыянальна ўздзейнічаць на чытачоў (слухачоў) з мэтай выклікаць у іх адпаведнае стаўленне да інфармацыі.
Жанры
пісьмовая
форма
Артыкул, нататка, рэпартаж, інтэрв’ю, карэспандэнцыя, рэцэнзія, агляд, нарыс, эсэ, фельетон, памфлет, замалёўка.
вусная форма
Публічнае інфармацыйнае выступленне, прамова на сходзе (мітынгу) на грамадска-палітычныя тэмы.
Стылёвыя адзнакі
на сэнсава- камуніка- тыўным узроўні
Арганічнае спалучэнне лагічна-абстрактнай (навуковай) і эмацыянальна-вобразнай (мастацкай) формаў адлюстравання рэчаіснасці; аператыўнасць і дакладнасць інфармацыі; лагічнасць доказаў; эмацыянальнасць, выразнасць, ацэначнасць, даступнасць, вобразнасць, экспрэсіўнасць, пабуджальнасць; пафаснасць і ўзнёсласць мовы.
на лексіка- фразеала- гічным узроўні
Вялікая колькасць абстрактнай лексікі і лексікі грамадска-палітычнага характару; наяўнасць стандартных устойлівых выразаў; арганічнае спалучэнне грамадска-палітычнай тэрміналогіі і моўных сродкаў для выказвання настрою, пачуццяў (эмацыянальна-экспрэсіўнай лексікі – эпітэтаў, метафар, перыфразаў, гіпербал і інш.); шырокае выкарыстанне ацэначнай лексікі.
на марфа- лагічным узроўні
Шырокае ўжыванне назоўнікаў у форме роднага склону; адсутнасць выказніка-дзеяслова; ужыванне інфінітываў у ролі галоўных членаў сказа, ужыванне дзеясловаў у форме загаднага ладу; выкарыстанне часціц, выклічнікаў.
на сінтак-
січным
узроўні
Пашырэнне спалучальнасці слоў; выкарыстанне простых сінтаксічных канструкцый; чаргаванне поўных і няпоўных сказаў; шырокае выкарыстанне канструкцый для выражэння эмацыйнасці (сказаў з інверсіяй, рытарычных пытанняў, паўтораў, сказаў-зваротаў, заклікаў); наяўнасць падагульнення, высноваў
  
Стыль
Афіцыйна-справавы (кніжны стыль)
Сфера выкарыстання
Афіцыйныя службовыя адносіны, адміністрацыйна-прававыя ўзаемаадносіны, дыпмаматычныя адносіны
Функцыя стылю
Паведамленне, канстатацыя бясспрэчных фактаў, якія маюць практычнае значэнне ў адносінах паміж людзьмі, установамі, грамадзянамі і дзяржавай, у рэгламентацыі правоў, правіл, дзеянняў.
Жанры
пісьмовая
форма
У справаводстве – заява, аўтабіяграфія, даведка, распіска, даверанасць, справаздача, пратакол, акт, характарыстыка.
У галіне права і правазнаўства – закон, пастанова, указ, статут.
У дыпламатыі – пагадненне, нота, камюніке, мемарандум
вусная форма
Стылёвыя адзнакі
на сэнсава- камуніка- тыўным
узроўні
Афіцыйнасць, аб’ектыўнасць, падкрэслена строгая танальнасць, дакладнасць, гранічная канкрэтнасць; выклад адбываецца ў форме прадпісання, канстатацыі, сцверджання; адназначнасць фармулёвак; неасабовы характар выказвання; адсутнасць эмацыянальнасці і экспрэсіўнасці; стандартнае размяшчэнне матэрыялу.
на лексіка- фразеала- гічным
узроўні
Асаблівая афіцыйнасць афарбоўкі (своеасаблівая кніжная лексіка, вялікая колькасць тэрмінаў для абазначэння розных юрыдычных паняццяў, дакументаў, назваў асоб); вялікая колькасць канцылярскіх штампаў; ужыванне дзеясловаў з загадным значэннем; адсутнасць слоў з пераносным значэннем і вобразных сродкаў мовы
на марфа- лагічным узроўні
Шырокае выкарыстанне іменных часцін мовы (аддзеяслоўных назоўнікаў), складаных адыменных прыназоўнікаў; пашыранасць інфінітываў; ужыванне пры інфінітыве слоў трэба, неабходна, абавязаны, забараняецца, ужыванне састаўных злучнікаў.
на сінтак-
січным
узроўні
Выкарыстанне словазлучэнняў стандартнай будовы; пашыранасць дзеяслоўных словазлучэнняў замест асобных дзеясловаў; выкарыстанне простых двухсастаўных сказаў з прамым парадкам слоў; ужыванне складаназлучаных і складаназалежных сказаў для адлюстравання паслядоўнасці, прычынна-выніковых адносін; шырокае выкарыстанне безасабовых і інфінітыўных сказаў са значэннем загаду, прадпісання, неабходнасці.

Стыль
Мастацкі (кніжны стыль)
Сфера выкарыстання
Духоўная сфера жыцця грамадства
Функцыя стылю
Камунікатыўная функцыя – перадача пэўнага зместу; эстэтычная функцыя – уздзеянне на чытача праз мастацкія вобразы
Жанры
пісьмовая
форма
У паэзіі – паэма, балада, верш, санет, актава, трыялет;
у мастацкай прозе – аповесць, апавяданне, раман;
у драматургіі – п’еса, камедыя, трагедыя.
вусная форма
Пастаноўкі ў тэатрах, мастацкія фільмы
Стылёвыя адзнакі
на сэнсава- камуніка- тыўным
узроўні
Спалучэнне элементаў усіх стыляў;
многагалоссе
(спалучэнне мовы аўтара і мовы персанажаў)
на лексіка- фразеала- гічным
узроўні
Лексіка ўсіх стыляў, паэтычныя і народна-паэтычныя словы; вобразнасць, эмацыянапьнасць, экспрэсіўнасць (шырокае выкарыстанне сінтаксічна-стылістычных фігур, да якіх адносяцца анафара, эпіфара, ашытэза, аксюмарон і інш.); наяўнасць вобразных моўна-выяўленчых сродкаў, да якіх адносяцца тропы (метафара, метанімія, сінекдаха, гіпербала, літота, увасабленне, адухаўленне), прыказкі, прымаўкі, пісьменніцкія неалагізмы і аказіяналізмы
на марфа- лагічным узроўні
Спалучэнне элементаў усіх стыляў
на сінтак-
січным
узроўні
Спалучэнне элементаў усіх стыляў





Словазлучэнне






Не з’яўляюцца словазлучэннямі:
1) няхай растуць, давайце друкаваць – формы загаднага і ўмоўнага ладоў дзеяслова;
2) пяцьсот сорак другі – састаўны лічэбнік;
3) для таго каб – састаўны злучнік;
4) найбольш прыгожа, самы цёплы – формы параўнання прыметніка і прыслоўя;
5) луг квяцісты, ідзе дождж – спалучэнне дзейніка і выказніка;
6) поруч з домам – самастойнае слова са службовым;
7) мароз і вецер – два самастойныя словы , звязаныя злучальнай сувяззю;
8) ускладненыя простыя дзеяслоўныя выказнікі – пайду пагляджу, схадзі папытайся;
9) формы будучага часу дзеяслова – не буду чытаць, будзем пісаць;
10) спалучэнне з адасобленымі членамі сказа – свята, поўнае ўражанняў; ісці, абмінаючы глухія мясціны;
11) фразеалагізмы (яны не з’яўляюцца прадметам сінтаксісу і вывучаюцца ў фразеалогіі) – сядзець склаўшы рукі, лебядзіная песня, ахілесава пята, зорка першай велічыні.

Тэст па тэме “Словазлучэнне”

1. Адзначце сцвярджэнні, які адпавядаюць паняццю “словазлучэнне”:
а) два ці болей слоў, якія стаяць побач;
б) два ці болей слоў, якія адносяцца да адной часціны мовы;
в) два ці болей слоў, звязаных граматычна;
г) два ці болей слоў, звязаных па сэнсе і граматычна.
2. Што з пералічанага ніжэй не адносіцца да словазлучэнняў?
а) спалучэнне дзейніка і выказніка;
б) спалучэнне аднародных членаў сказа;
в) склонавая форма назоўніка і прыназоўніка;
г) спалучэнне двух слоў, звязаных па сэнсе і граматычна;
д) складаная форма ступені параўнання прыметніка;
е) складаная форма ступені параўнання прыслоўя;
3. Завяршыце пералік часцін мовы, якія могуць ужывацца ў ролі залежных слоў пры прымыканні: дзеяслоў неазначальнай формы,…
4. Падкрэсліце словазлучэнні:
а) добрая вестка; ё) дабро і зло;
б) каля дуба; ж) паўтараць бясконца;
в) кроплі дажджу; з) няхай прыедзе;
г) нізка над лесам; і) д) будзем думаць;
к) на працягу дня; к) трава скошана
е) сорак пяць;
5. Адзначце словазлучэнні, якія адпавядаюць нормам беларускай мовы:
а) выбачайце мне; д) два летніх дні;
б) дзякаваць брата; е) за пяць кіламетраў ад дома;
в) дзякаваць брату; ё) два летнія дні;
г) у пяці кіламетрах ад дома; ж) выбачайце мяне.
6. Закончыце азначэнні:
а) дапасаванне – гэта спосаб падпарадкавальнай сувязі, пры якім….;
б) кіраванне -- гэта спосаб падпарадкавальнай сувязі, пры якім….;
в) прымыканне --- гэта спосаб падпарадкавальнай сувязі, пры якім….;
7. Якія словазлучэнні адпавядаюць схеме: залежнае слова+ галоўнае слова?
а) большасць вучняў; д) крыху павесялець;
б) велічынёю з яблык; е) радавацца вясне;
в) сестрына кніга; ё) рана пасаджаны.
г) дарога за лесам;
8. Знайдзіце памылкі ва ўказанні спосабу сувязі слоў у словазлучэннях:
а) крыўда на сябра (дапасаванне);
б) пакрыўдзіць сябра (кіраванне);
в) напісаць выразна (прымыканне);
г) напісаць выраз (кіраванне);
д) пакрыўджаны сябар (дапасаванне);
е) выразнае напісанне (прымыканне).
9. Адзначце словазлучэнні з сувяззю кіравання:
а) верыць у лепшае; д) працаваць не стамляючыся;
б) вучыцца лепш; е) уверх па цячэнні;
в) вырабіць з бярозы; ё) зроблены вучнямі.
г) менш за месяц;
10. Запішыце з дадзенымі словамі па тры словазлучэнні з рознымі спосабамі сувязі, укажыце від сувязі: 1в. боршч, 2в. стомлены, 3в. вільготны.

Комментариев нет:

Отправить комментарий